Dorothea Spilger

Biografie

Die Mezzosopranistin Dorothea Spilger wurde in Landshut geboren und studierte an der Hochschule für Musik und Theater München bei Prof. Fenna Kügel-Seifried. Sie wurde während ihres Studiums von der Hanns-Seidel-Stiftung gefördert und ist Preisträgerin des Wettbewerbs Kammeroper Schloss Rheinsberg 2012, des „Competizione dell´Opera“ 2013, des internationalen Johannes-Brahms-Wettbewerbs für Kunstlied 2013 und des internationalen Antonín-Dvořák-Wettbwerbs 2014 für Oper und Lied.
Noch während ihres Studiums wurde sie an die Opéra National de Lyon engagiert, wo sie als Lapak in Das schlaue Füchslein debütierte und die 3. Dame in Die Zauberflöte übernahm.

Ihr erstes Festengagement führte sie 2014/15 an das Theater Erfurt, wo sie als Nerone in L’incoronazione di Poppea und Siebel in Faust zu sehen war.
15/16 gastierte Dorothea Spilger als Tisbe in La Cenerentola am Nationaltheater Prag und am Gärtnerplatztheater München. Bei den Tiroler Festspielen stellte sie sich als 2. Dame in Die Zauberflöte vor. In der Saison 2016/17 war sie als Solistin an der Scala di Milano engagiert, wo sie unter anderem in den Meistersingern von Nürnberg und unter Fabio Luisi als Alt-Solistin in Bachs Weihnachtsoratorium zu hören war. 2017 folgte dann – ebenfalls an der Scala di Milano – ihr Debüt als Hänsel in Hänsel und Gretel. Weitere Debüts waren 2018 die Lisa in Die Passagierin an der Danish National Opera und die Amalia in Mala Via beim Wexford Opera Festival in Irland.

Nach einer Spielzeit am Staatstheater Braunschweig mit Rollen wie Fenena in Nabucco, Lisa in Die Passagierin und Amelia in Twice through the heart kehrte sie an die Danish National Opera als Maddalena in Rigoletto sowie als La Scaramouche in La fête galante zurück und sang die Martesia in Argenore in einer DVD-Produktion des Theaters Münster.
Beim Copenhagen Opera Festival debütierte sie als La Ciesca in Gianni Schicchi und gab erstmals die Amneris in Aida an der Danish National Opera, wo sie 22/23 als Estella an La Vendetta zu hören ist.

Nachdem Dorothea Spilger in der Spielzeit 21/22 am Staatstheater Karlsruhe als Amneris als Gast zu erleben war, gehört sie seit 22/23 fest zum Ensemble und sang seitdem u. a. die Fremde Fürstin in Rusalka, Carmen und die Venus in Tannhäuser. 2025 wird sie an der Finnischen Nationaloper in Helsinki als Eboli in Don Carlo gastieren.

ABOUT
Mezzo-soprano Dorothea Spilger, born in Landshut, Germany, graduated from the University of Music and Performing Arts in Munich in 2013. There she studied under the tutalege of Prof. Fenna Kügel-Seifried, earning a degree in both opera and concert-singing.

Some of her highlights on the opera-stage have been Prinz Orlofsky in Die Fledermaus, Ruggiero in Alcina, Ramiro in La finta giardiniera, Dorabella in Così fan tutte and Sesto in La clemenza di Tito. She has performed at Opéra National de Lyon where she gave her debut as Lapak in Janáček’s Cunning little Vixen and also sang the 3rd Lady in Mozart’s Die Zauberflöte.

In the 2014/15 season she sang Nerone in L’incoronazione di Poppea and Siébel in Faust at the Theater Erfurt (Germany). In 2015/16 she worked as a guest-singer at Staatstheater am Gärtnerplatz in Munich, the National Theatre Prague and Tiroler Festspiele Erl. In 2016/17 she performed as a soloist at Teatro alla Scala in Milano, where she could be seen in Die Meistersinger von Nürnberg and as the alto-soloist in Bach’s Weihnachtsoratorium under the baton of Fabio Luisi. In September 2017 she gave her debut as Hänsel in Humperdinck’s Hänsel und Gretel at the Teatro alla Scala.

In 2018 she has sung Lisa in Weinberg’s Die Passagierin at Danish National Opera and Amalia in Giordano’s Mala Vita at the Wexford Festival Opera in Ireland.

After one season as a member of the soloist ensemble of Staatstheater Braunschweig, where she sang roles such as Fenena in Nabucco, Lisa in Die Passagierin and Amelia in Mark-Anthony Turnages opera twice through the heart she returned to the Danish National opera as Maddalena in Rigoletto and La Scaramouche in La fête galante (Poul Schierbeck) and sang the role of Martesia in Wilhelmine von Bayreuth‘s opera Argenore in a DVD-production for Theater Münster.

Following her debut at the Copenhagen Opera Festival (La Ciesca in Gianni Schicchi) she embodied Amneris in a new production of Aida at the Danish National Opera, where she will return in autumn 2022 as Estella in Asger Hamerik’s La Vendetta.

Since the 2022/23 season Dorothea has been a member of the soloist-ensemble at Badisches Staatstheater Karlsruhe, where she embodies roles such as Amneris, Foreign Princess in Rusalka as well as Carmen. Furthermore she made debuts as Venus/Tannhäuser and Eboli/Don Carlo at Pfalztheater Kaiserslautern. In 2025 she will be featured as Eboli at  Finnish National Opera Helsinki.

During her studies, Dorothea Spilger has been a scholar of the Hanns-Seidel-Stiftung and received a scholarship from Yehudi Menuhin Live Music Now, in 2014. She is a laureate of the competition Kammeroper Schloss Rheinsberg, the Competizione dell’opera, the International Johannes-Brahms-Competition for Song, and the International Antonín-Dvořák-competition for Opera and Song. Dorothea has also recorded a solo-programme of opera arias with the symphony-orchestra of the Czech Radio Prague under the baton of Ondřej Lenard.