Emma McNairy
Die amerikanische Sopranistin ist seit 23/24 im Ensemble des Staatstheaters Meiningen. Für 23/24 stehen für sie aufregende Debüts an: Venus in Tannhäuser auf der Wartburg, Avis in Ethel Smyth’s The Wreckers, Télaïre in Castor et Pollux, Donna Anna in Don Giovanni und Cio-Cio San in Madama Butterfly geben. Zudem wird sie die Elisabeth in Don Carlo covern und singt die Wiederaufnahmen von Rosalinde in Die Fledermaus, Contessa Almaviva in Le Nozze di Figaro und Isabella in Una cosa rara. 2025 wird sie gleichfalls in den USA als Marie in Wozzeck debütieren.
Ergänzend zu den o.g. Partien präsentierte sich Emma McNairy in ihrer ersten Spielzeit in Meiningen als Pamina in Die Zauberflöte, Lora in Die Feen und Johanne in Gespenster und Regina Isabella in Una Cosa Rara.
21/22 wurde die Sopranistin als Ännchen in Der Freischütz and Elvire in La Muette de Portici am Staatstheater Kassel besetzt, sang Schönberg’s Pierrot Lunaire an der Bukarest National Opera, übernahm in Kalifornien Liederabende mit Liedern und Texten von Frauen mit einem Extrakonzert am Staatstheater Kassel und kehrte als Ännchen nach Kassel zurück.
Gastengagements führten sie mit der Titelrolle von Armida an die Victory Hall Opera in Virginia, sie debütierte am Lincoln Center mit dem Mostly Mozart Festival in Bernsteins Mass, sang die La Contessa di Folleville in Il Viaggio a Reims an der Oper Kiel, die Zerbinetta in Gießen und kehrte u.a. als Clorinda in La Cenerentola an die Livermore Opera in Kalifornien zurück.
Von 2016-2020, war sie Ensemblemitglied des Theaters Lübeck und sang Partien wie Zerbinetta in Ariadne auf Naxos, Contessa di Folleville in Il viaggio a Reims, Rosina in Il barbiere di Siviglia, Dalinda in Ariodante, Street Chorus in Bernstein’s Mass, Madeleine in Ball im Savoy, Sophie in Werther, Mary in Der Ferne Klang, Clorinda in Il Combattimento di Tancredi e Clorinda, Erissena in Grauns Montezuma, sowie die Lena in der Uraufführung von Schoors L’Européenne. Außerdem debütierte sie in der Hamburger Laeiszhalle in Carmina Burana mit dem Philharmonischen Orchester der Hansestadt Lübeck.
Emma McNairy stammt aus Austin, Texas und studierte Gesang am San Francisco Conservatory of Music. In ihrer Jugend sang sie bereits im Chor der Austin Lyric Opera. Sie gewann zahlreiche namhafte Gesangswettbewerbe. Nachdem sie 2023 Finalistin des Zenith Opera Competition war, gewann sie im Mai 2024 hier den 3. Preis. Erste Engagements führten sie als an die Bangkok Opera in Thailand, an die Music Academy of the West und an die Livermore Valley Opera. Sie sang außerdem im Ising International Young Artist Program der in Beijing und Opera New Jerseys Young Artist Program. Es folgten viele Gastengagements an der West Edge Opera, wo ihre besonders ihre Darbietung als Lulu hervorragend rezensiert wurde. (Opera News, Financial Times, San Francisco Chronicle).
ABOUT
Emma McNairy’s 2024/2025 season at Staatstheater Meiningen includes many role debuts such as Venus in Tannhäuser at the Wartburg Castle, Avis in Ethel Smyth’s The Wreckers, Télaïre in Castor et Pollux, Donna Anna in Don Giovanni, Cio-Cio San in Madama Butterfly, Élisabeth de Valois (cover) in Don Carlos, and reprisals of Rosalinde in Die Fledermaus, Contessa Almaviva in Le Nozze di Figaro, and Isabella in Una cosa rara. She is also thrilled to perform Marie in Wozzeck in 2025 (USA, to be announced).
In 2023/2024 Ms. McNairy joined the Ensemble of Staatstheater Meiningen where she sang Lora in Wagner’s Die Feen, Contessa Almaviva in Le nozze di Figaro, Rosalinde in Die Fledermaus, Pamina in Die Zauberflöte, Johanne in the world premiere of Gespenster by Torstein Aagaard-Nilsen, Isabella in Una cosa rara by Martín y Soler, Cio-Cio San (cover) in Madama Butterfly, and performed Sibelius’ Opus 37 with GMD, Killian Farrell. In May 2024, she won 3rd Prize at the Zenith Opera Competition in Berlin, and in July sang various recitals throughout Finland with her wife, bass-baritone, Sam Taskinen.
During the 2021-2022 season, Ms. McNairy sang Ännchen in Der Freischütz and Elvire in La Muette de Portici by Auber with Staatstheater Kassel. She also performed Schönberg’s Pierrot Lunaire at the Bucharest National Opera under the baton of Iosif Prunner with the Constantin Silvestri Ensemble. In California, she performed a recital of songs and texts by women with Daniel Lockert and reprised the recital with the addition of Kaija Saariaho’s Mirage with pianist, Giulia Glennon, and cellist, Runa Büsing in cooperation with Staatstheater Kassel in March 2023, where she returned as Ännchen in Der Freischütz. She was also a 2023 finalist in the Zenith Opera Competition.
Other guest engagements include the title role of Haydn’s Armida with Victory Hall Opera in Charlottesville, Virginia in 2019 and her Lincoln Center debut with the Mostly Mozart Festival in Bernstein’s Mass under the baton of Louis Langrée in 2018. She has also been a guest artist at Oper Kiel (Contessa di Folleville/IL VIAGGIO A REIMS), Stadttheater Gießen (Zerbinetta/ARIADNE AUF NAXOS), Opera Siam (Temple Dancer/MAE NAAK), Livermore Valley Opera (Clorinda/LA CENERENTOLA, Elvira/L’ITALIANA IN ALGERI, Lucia(cover)/LUCIA DI LAMMERMOOR), West Edge Opera (Maid/POWDER HER FACE, Ophélie/HAMLET, Poppea/L’INCORONAZIONE DI POPPEA, Zerbinetta/ARIADNE AUF NAXOS, Lulu/LULU, and Elisabetta/ELISABETTA, REGINA D’INGHILTERRA), Brava! Opera Theater (Lucy/THE TELEPHONE and Laetitia/THE OLD MAID AND THE THIEF), and Silbersee (Poppea/MONTEVERDISH). She sang Carmina Burana in Hamburg’s Laeiszhalle and has appeared in concert with Chorus Austin, Cantata Profana, San Jose Symphonic Choir, and with the Friction Quartet.
A member of the Ensemble at Theater Lübeck from 2016/2017 – 2020/2021, Ms. McNairy sang a wide range of roles including Graun’s Montezuma as Erissena, Madeleine de Faublas in Ball im Savoy, Dede in Bernstein’s A Quiet Place, the title role in Richard van Schoor’s world premiere of L’Européenne, Sophie in Werther, Rosina in Il Barbiere di Siviglia, Contessa di Folleville in Il Viaggio a Reims, Mary in Der Ferne Klang, Dalinda in Ariodante, and Zerbinetta in Ariadne auf Naxos among others.
Ms. McNairy received a Bachelor of Music degree from the San Francisco Conservatory of Music where she performed many leading roles and was a young artist at Music Academy of the West, Opera New Jersey, iSing International Young Artist Program, the Internationale Bachakademie Stuttgart, and participated in Carnegie Hall’s The Song Continues. She received Second Prize in the James Toland Vocal Arts Competition as well as Second Prize in the 7. Internationale Lions Gesangswettbewerbe of the Gut Immling Opernfestival. She also won the San Francisco Conservatory of Music’s Concerto Competition, First Prize in Berkeley Piano Club’s Dorothy Van Waynen Voice Competition, the Ben DeBolt Memorial Award in the Holt Scholarship Competition, First Prize in the Burlingame Music Club Competition, Second Prize in the East Bay Opera League Scholarship Award Competition, First Prize in Art Song and Second Prize in Musical Theater in the San Francisco Bay Area NATS Competition, and Third Prize in the Franco-American Vocal Academy’s National Grand Concours de Chant.