Samantha Crawford
Biografie
Die britisch-australische Sopranistin ist sowohl auf der Opern-als auch auf der Konzertbühne gefragt. Ihr umfangreiches Repertoire beinhaltet Rollen wie Sieglinde und Ortlinde in Die Walküre, Elisabeth in Tannhäuser, Santuzza in Cavalleria Rusticana, die Titelrolle in Suor Angelica, Agathe in Der Freischütz, Regan in Keith Warners Inszenierung von Tippett’s New Year, Miss Jessel in The Turn of the Screw, Mrs. Coyle in Owen Wingrave, Donna Anna in Don Giovanni, Fiordiligi in Così fan tutte, Contessa Almaviva in Le nozze di Figaro, Rosalinde in Die Fledermaus und Ofglen in Ruders’ The Handmaid’s Tale. Sie gastierte bereits an renommierten Opernhäusern, wie dem Teatro Real Madrid, ENO, Glyndebourne, Scottish Opera, den Festivals von Aldeburgh und Edinburgh, Garsington Opera und dem Théâtre municipal de Fontainebleau.
Sie arbeitete mit Dirigenten wie Semyon Bychkov, Pablo Heras-Casado, Mark Wigglesworth, Vasily Petrenko, Thierry Fischer, Martyn Brabbins und Sir Colin Davis zusammen.
Zu ihren jüngsten Konzertengagements zählen Auftritte in der Wigmore Hall, der Royal Albert Hall, dem Barbican, der Hong Kong City Hall und dem Schlosstheater Schönbrunn. Ihr Repertoire umfasst unter anderem Verdis Requiem, Mendelssohns Elias, Strauss’ Vier letzte Lieder, Wagners Wesendonck-Lieder, Dvořáks Stabat Mater und Vaughan Williams’ Sea Symphony.
Im Jahr 2023 veröffentlichte sie ihr Debütalbum dream.risk.sing: elevating women’s voices mit der Pianistin Lana Bode auf Delphian Records, das von der Kritik gefeiert wurde. 2024 produzierte Samantha ein neues Programm mit dem Titel Freedom Cries Out, das die Geschichten von Vertriebenen und Flüchtlingen erzählt. Freedom Cries Out hatte 2025 seine Premiere in den Blackheath Halls in London und wird 2026 als Samanthas zweites Soloalbum bei Delphian Records aufgenommen. Zurzeit produziert Samantha eine neue Oper mit dem Titel Slave, die sich mit moderner Sklaverei beschäftigt, zusammen mit der Komponistin Roxanna Panufnik, dem Regisseur Keith Warner und dem Librettisten Rhidian Brook. Sie wird auch eine Hauptrolle in der Oper übernehmen. Die Uraufführung ist für 2029 an der Polnischen Nationaloper in Partnerschaft mit Samantha Crawford Productions geplant.
Samantha absolvierte ihr Studium mit Auszeichnung an der Guildhall School of Music. Sie wurde mit der Goldmedaille mit Auszeichnung beim Berliner Internationalen Musikwettbewerb 2017 ausgezeichnet, erhielt 2017/18 den NSW Wagner Society Award für Emerging Wagner Singers und gewann 2016 den ersten Preis sowie den Präsidentenpreis beim Wagner Society Singing Competition in London.
Samantha engagiert sich für die Förderung junger Künstler und trat 2024 dem Vorstand der Australian Music Foundation bei. Zusammen mit ihrer Mit-Stiftungsmitgliedin, der Violinistin Emily Sun, ist sie Mit-Direktorin des AMF Mentorship Programme, das sie 2025 ins Leben riefen.
ENGLISH VERSION
British Australian soprano Samantha Crawford is equally at home on the opera stage as she is on the concert platform, who has been praised for her ‘unconstricted soprano radiance,’ (Opera) and ‘crystalline tone and diction.’ (The Arts Desk).
A versatile artist, Samantha’s opera roles include Sieglinde and Ortlinde in Die Walküre, Elisabeth in Tannhäuser, Santuzza in Cavalleria Rusticana, the title role in Suor Angelica, Agathe in Der Freischütz, Regan in Keith Warner’s production of Tippett’s New Year, Miss Jessel in The Turn of the Screw, Mrs. Coyle in Owen Wingrave, Donna Anna in Don Giovanni, Fiordiligi in Così fan tutte, Contessa Almaviva in Le nozze di Figaro, Rosalinde in Die Fledermaus and Ofglen in Ruders’ The Handmaid’s Tale for opera houses including Teatro Real Madrid, ENO, Glyndebourne, Scottish Opera, the Aldeburgh and Edinburgh Festivals, Garsington Opera and Théâtre municipal de Fontainebleau.
Her performances at Teatro Real, both in Robert Carsen’s production of Die Walküre and Claus Guth’s production of Parsifal, were filmed for television and broadcast to cinemas across Spain. She has worked with conductors such as Semyon Bychkov, Pablo Heras-Casado, Mark Wigglesworth, Vasily Petrenko, Thierry Fischer, Martyn Brabbins and Sir Colin Davis.
Samantha is currently producing a new full-scale opera; Slave, on modern day slavery with composer Roxanna Panufnik, director Keith Warner and librettist Rhidian Brook. Samantha will also perform a principal role in Slave. The opera will be premiered in 2029 at Polish National Opera in partnership with Samantha Crawford Productions.
Equally at home in concert, she has performed across the UK, Europe and Asia. Recent engagements include performances at the Wigmore Hall, Royal Albert Hall, the Barbican, Hong Kong City Hall and Schlosstheater Schönbrunn. With notable repertoire including Verdi’s Requiem, Mendelssohn’s Elijah, Strauss’s Vier letzte Lieder, Wagner’s Wesendonck Lieder, Dvořák’s Stabat Mater and Vaughan Williams’ Sea Symphony.
In 2023, Samantha released her debut album, dream.risk.sing: elevating women’s voices, to critical acclaim with pianist Lana Bode on Delphian Records. Praised as ‘one of the most arresting recording-debuts I’ve heard all year’ (Presto Music), dream.risk.sing includes Charlotte Bray’s Crossing Faultlines, a song cycle exploring women’s experiences in the workplace which was commissioned especially for the project and received its world première at Oxford International Song Festival. The album also features the first ever recordings of Libby Larsen’s songs from The Birth Project and songs from Judith Weir’s woman.life.song. It is supported by Arts Council England and the RVW Trust.
In 2024, Samantha produced a new programme; Freedom Cries Out, telling stories of displaced people and refugees. The programme features the world premiere of, The Names of the Earth, a song cycle by Raymond Yiu especially commissioned for the project, and the UK premiere of Shawn Okpebholo’s song cycle, Words Like Freedom. Freedom Cries Out premièred in 2025 at Blackheath Halls, London, and will be recorded as Samantha’s second solo album with Delphian Records in 2026. The programme was created in collaboration with Refugee Education UK and the other side of hope literary magazine. It is supported by the Vaughan Williams Foundation and Finzi Friends.
Samantha studied with Yvonne Kenny AM as a Baroness de Turckheim Scholar at the Guildhall School of Music gaining both Bachelor and Master of Music degrees and graduated from the Opera Course with Distinction. She was awarded the Golden Medal with Honours at the 2017 Berliner International Music Competition; the 2017/18 NSW Wagner Society Award for Emerging Wagner Singers; and, in 2016, won First Prize and the President’s Prize at the Wagner Society Singing Competition in London.
Committed to the development of young artists, Samantha joined the Board of Trustees at The Australian Music Foundation in 2024. Samantha and fellow AMF trustee, violinist Emily Sun, are the Co-Directors of the AMF Mentorship Programme, which they launched in 2025.